Ładowanie
0%
stars
stars
stars
stars
stars
stars
stars

TikTok w marketingu – formy wykorzystania

08.04.2020
Spis treści

Całkiem nowy gracz wśród mediów społecznościowych zyskuje na popularności w czasie pandemii. TikTok w marketingu? No pewnie! To odpowiedni moment, żeby wykorzystać jego działanie i dotrzeć do grupy docelowej! Może to być nowy sposób na reklamę Waszego produktu lub usługi. Jak to zrobić?

TikTok powstał w 2016 roku (przejmując musical.ly z 2014), ale ciągle zyskuje nowych zwolenników i przeradza się w silną konkurencję dla dotychczasowego lidera social mediów — Instagrama. Głównym założeniem aplikacji jest tworzenie wideo do podkładu muzycznego z bazy serwisu. Może to być fragment popularnej piosenki, ale też tekst z kabaretu, filmu czy serialu. Ruchy w filmach często opierają się na dopasowaniu poruszania ustami do tekstu, ale także mimiki i gestów do dźwięków.

Mnogość kategorii na platformie zdecydowanie pozwala znaleźć swoją niszę. Tańczysz, śpiewasz, rysujesz, robisz tricki na desce lub rzeczy DIY? Możesz stworzyć swoją własną grupę odbiorców. Popularność platformy może wynikać z silnego oddziaływania muzyki na ludzi. W TikToku każdy znajdzie coś dla siebie. Na początku może nam się wydawać, że to po prostu forma zabawy, ale marketingowy potencjał tego serwisu jest ogromny.

Aktualnie formuje się nowa baza influencerów — tiktokersów, którzy docierają szczególnie (w przeciwieństwie do Instagramu) do młodszych odbiorców. Największa grupa użytkowników serwisu to osoby w wieku 13-15 lat. To właśnie to pokolenie (osób urodzonych po 2000 roku) najlepiej odbiera reklamy w formie rosnącego w siłę wideo, swoją uwagę skupiając na przekazie na 8 do 15 sekund, czyli tyle, ile trwa standardowe nagranie. Wiele marek na TikTok z pewnością znajdzie tam swoją przyszłą lub aktualną grupę docelową.

Jak wykorzystać TikTok w marketingu? Osoba pracująca w marketingu zawsze sprawdza wszystkie kanały ułatwiające dotarcie do nowych odbiorców, a ta platforma zdecydowanie daje duże możliwości. Warto przyjrzeć jej się bliżej i zastanowić, jak dana branża mogłaby wykorzystać ten potencjał. Jak zawsze, musimy pamiętać o dopasowaniu sposobu komunikacji do naszej grupy docelowej.

Formy wykorzystania TikTok w marketingu

Kanał własny marki

To pierwsza rzecz, która przychodzi na myśl, przy każdym nowym medium społecznościowym. Ważne jest dobranie jednej lub dwóch charyzmatycznych osób, które stale będą prowadziły kanał marki. Warto zdecydować się na osoby z poczuciem humoru i umiejętnościami tanecznymi. Potem wystarczy dobre światło, własny oryginalny pomysł i odpowiednie przedstawienie.

Product Placement

Czołowi polscy użytkownicy serwisu zbierają po kilka milionów followersów, a ich treści docierają do setek tysięcy odbiorców. Podjęcie współpracy z osobami, które są w stanie wypromować produkt, dzięki swoim zasięgom, wizerunkowi i kreatywnemu podejściu jest dobrym sposobem na reklamę. Często w pakiecie możemy zdecydować się na rozszerzenie promocji produktu na dodatkowe kanały social media, czym poszerzamy grupę odbiorców. Sprawdzi się to wśród marek, które mają ofertę dla osób w różnym wieku. Influencer marketing w tym serwisie to skuteczny kanał dotarcia do klientów dla wielu firm.

Z TikToka korzysta wiele gwiazd, które znamy ze sceny, telewizji i internetu, ale też sportowego boiska. Niedawno do użytkowników platformy, idąc w ślady swojej żony, dołączył Robert Lewandowski. Dużym echem odbiła się też obecność Andrzeja Dudy w serwisie i była ona często komentowana w mediach.

Co można i co powinno być pokazywane na TikToku? 

Nastolatkowie korzystają z braku obecności swoich opiekunów na platformie, często tworząc tzw. lol content. Jednocześnie można wykorzystać portal do treści edukacyjnych.

Tak zaczęli działać np. lekarze. Na ten moment hashtag z nazwą tego zawodu zgromadził 7.7 mln wyświetleń, a w pierwszej kolejności widzimy materiały m.in. ze wskazówkami, jak zapobiegać koronawirusowi i jak reagować na objawy. W ten sposób lekarze walczą z mitami i mówią o prawidłowym postępowaniu. Za pomocą Tik Toka mogą dotrzeć do młodych użytkowników internetu, którzy nie weryfikują znalezionych w innych serwisach informacji i nie korzystają z wiarygodnych źródeł.

TikTok w marketingu sprawdzi się również jako platforma np. dla kosmetyczek, które w obecnym czasie mogą przedstawiać sposoby pielęgnacji skóry, DIY domowych maseczek czy podstawy odżywiania, które oddziałuje na wygląd cery. Działają w ten sposób również trenerzy personalni ze swoimi wskazówkami i zestawami ćwiczeń do treningu w domu. W serwisie pojawiła się też grupa lekarzy specjalizujących się w psychologii i psychiatrii, którzy przedstawiają istotne zaburzenia, ale mówią też, jak radzić sobie z gorszym nastrojem i życiem w czasowej izolacji.

TikTok to potężne narzędzie, które można wykorzystywać w marketingu na wiele sposóbów. Jego możliwości nie ograniczają się jedynie do funkcji rozrywkowej, ale zapewniają też odpowiedni grunt do działań marketingowych, a nawet edukacyjnych. Zastanów się, jak możesz promować swoją markę własną lub firmę w tym serwisie!

Podziel się artykułem ze znajomymi
Oceń ten artykuł:
4/5 - (na podstawie 1 ocen)
Autor Artykułu
Mateusz Skorupka
Założycie GOLDEN GUY. Lubi się z cyferkami i o adsach wie wszystko. Po godzinach fanatyk squasha i miłośnik piłki nożnej.

Powiązane artykuły