Wszystko, co musisz wiedzieć o social media!
Media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób komunikacji i nawiązywania relacji międzyludzkich. Platformy takie jak Facebook czy Instagram nie tylko ułatwiają utrzymywanie kontaktów z bliskimi, ale także stanowią potężne narzędzie marketingowe. Wykorzystanie mediów społecznościowych w promowaniu biznesu jest obecnie czymś całkowicie naturalnym. Jeżeli chcesz dołączyć do trendu, jakim jest social media marketing, dowiedz się nieco więcej na temat najważniejszych serwisów społecznościowych, z których korzystają Polacy.
Dlaczego firmy muszą istnieć w mediach społecznościowych?
Jeszcze do niedawna standardem było posiadanie firmowego konta na Facebooku. Obecnie niemal wszystkie platformy internetowe umożliwiają użytkownikom tworzenie konta biznesowego, czyli założonego z intencją zarabiania lub promowania produktu. Media społecznościowe stały się dla firm nieocenionym narzędziem marketingowym, które ułatwia budowanie wizerunku eksperta, przyspiesza komunikację z klientami oraz pozwala na bieżąco informować o wszelkich zmianach oferty.
Serwisy społecznościowe są także cennym źródłem informacji o konkurencji, trendach rynkowych oraz preferencjach konsumentów. Dzięki wbudowanym narzędziom analitycznym marketerzy mogą monitorować przebieg kampanii, analizować trendy i wyciągać wnioski na temat potrzeb klientów. Każdy serwis społecznościowy oferuje nieco inny zestaw narzędzi oraz formatów reklamowych, dlatego warto poznać sposób działania SM od podszewki.
Najpopularniejsze platformy społecznościowe
Różnorodność mediów społecznościowych ułatwia znalezienie przestrzeni odpowiadającej potrzebom i zainteresowaniom internautów. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, i wiele innych – wszystkie wymienione sieci społecznościowe mają unikalną specyfikę i oferują zróżnicowane funkcje, które przyciągają określone grupy użytkowników. Zobacz, jak to wygląda w ujęciu statystycznym. Kto stanowi główny target najpopularniejszych platform społecznościowych i jak prezentują się te serwisy w liczbach?
Facebook to platforma społecznościowa, która jest popularna wśród wielu grup wiekowych. Według statystyk dominują na niej osoby w wieku 25-54 lata, z największym naciskiem na grupy wiekowe 35-44 i 45-54 lata. To jeden z pierwszych serwisów społecznościowych, który umożliwia zarówno kontakty z innymi użytkownikami, jak i promowanie biznesu. Jest popularny wśród internautów z różnych grup demograficznych, ale w ostatnim czasie można zaobserwować trend w kierunku starzejącej się bazy użytkowników (rosnąca liczba osób w wieku powyżej 50 lat). Początkowo była to platforma do wymiany informacji, ale obecnie stanowi przestrzeń do wielu innych aktywności, w tym gier społecznościowych, sprzedaży produktów czy tworzeniu kampanii reklamowych.
Porównując Instagram z innymi mediami społecznościowymi, takimi jak Facebook czy LinkedIn, można zauważyć, że platforma przyciąga młodsze grupy wiekowe, głównie w przedziale 18-34 lata, z silnym naciskiem na osoby w wieku 18-24 lata. Jest to serwis społecznościowy szczególnie popularny wśród osób zainteresowanych modą, urodą, podróżami i stylem życia. Instagram cieszy się dużym zainteresowaniem wśród młodszych użytkowników, którzy nie tylko obserwują celebrytów, ale także sami zamieszczają relacje i aktywnie prowadzą konta.
LinkedIn jest platformą skierowaną głównie do firm z sektora B2B oraz osób poszukujących możliwości rozwoju kariery zawodowej. Dominują tu użytkownicy w wieku 25-54 lata, z mocnym naciskiem na grupy wiekowe 30-49 lat. Internauci, którzy mają konta na LinkedIn, często zajmują stanowiska menedżerskie, kierownicze i specjalistyczne, a także są aktywni w branżach takich jak technologia, finanse, i doradztwo. Liczba aktywnych użytkowników serwisu stale rośnie i widać coraz większe zainteresowanie wśród osób, które dopiero wchodzą na rynek pracy.
X
X to platforma, na której użytkownicy w czasie rzeczywistym publikują różne informacje z kraju i świata. Serwis tworzy przestrzeń wymiany informacji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać jego potencjał reklamowy. X przyciąga różne grupy wiekowe, ale największa aktywność występuje wśród osób w wieku 18-49 lat. Platforma jest popularna wśród osób zainteresowanych polityką, wiadomościami, wydarzeniami na żywo i trendami. Twitter jest także używany przez profesjonalistów i influencerów do szybkiego dzielenia się informacjami i opiniami.
TikTok
Jeszcze do niedawna TikTok cieszył się popularnością wyłącznie wśród najmłodszych grup odbiorców. Obecnie jednak widać rosnący udział starszych grup wiekowych, które doceniają interdyscyplinarny charakter platformy. Ten unikatowy serwis społecznościowy umożliwia budowanie relacji, promowanie produktów oraz docieranie do użytkowników z przekazem merytorycznym. Według obecnych danych statystycznych jest szczególnie popularny wśród młodszych użytkowników, głównie w przedziale wiekowym 16-24 lata. Platforma przyciąga młodzież i młodych dorosłych zainteresowanych rozrywką, muzyką, tańcem i kreatywnym wyrażaniem siebie.
YouTube
YouTube dociera do szerokiej publiczności, przy czym najwięcej użytkowników jest w wieku 18-34 lata. Platforma jest popularna wśród wszystkich grup wiekowych, dzięki swojej różnorodności treści, od edukacyjnych po rozrywkowe. Użytkownicy YouTube są zainteresowani szeroką gamą tematów, od filmów instruktażowych po vlogi i recenzje. Biorąc pod uwagę, że to jeden z najstarszych, a zarazem najchętniej odwiedzanych serwisów społecznościowych, warto uwzględnić jego rolę podczas tworzenia strategii sprzedażowej firmy.
Snapchat
Snapchat jest najbardziej popularny wśród młodszych użytkowników, zwłaszcza w wieku 13-34 lata, z dużym naciskiem na grupę 18-24 lata. Platforma jest znana z funkcji przesyłania zdjęć i filmów znikających oraz interaktywnych filtrów i efektów. Jeszcze kilka lat temu aplikacja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem wśród polskiej młodzieży, niemniej od jakiegoś czasu i jej popularność słabnie na rzecz innych platform umożliwiających komunikację na analogicznym poziomie.
Pinterest jest platformą, na której użytkownicy poszukują inspiracji do projektów, stylu życia, mody i dekoracji. Główną grupą odbiorców są kobiety w wieku 25-54 lata, choć serwis cieszy się także rosnącą popularnością wśród mężczyzn i młodszych użytkowników. Pinterest jest szczególnie popularny wśród osób planujących zakupy, projekty DIY i organizację wydarzeń.
Najpopularniejsze formaty reklamowe na platformach społecznościowych
Niektóre formaty reklam w mediach społecznościowych są na tyle uniwersalne, że można je spotkać na niemal każdej platformie. Taką sztandarową reklamą jest post w formie zdjęcia z przyciskiem CTA, który zachęca do określonej reakcji. Równie popularną formą jest reklama karuzelowa złożona z kilku slajdów. Niektóre serwisy społecznościowe inspirują się dokonaniami innych platform, wprowadzając charakterystyczne formaty, takie jak krótkie materiały wideo oraz Stories. Zobacz, jak to wygląda na konkretnych social mediach.
Facebook Ads
- Reklama ze zdjęciem – wykorzystuje pojedynczy obraz, aby przyciągnąć uwagę i przekazać prosty komunikat wizualny. Często zawiera krótki tekst z przyciskiem CTA wzywającym do działania. Jest idealna do budowania świadomości marki i prezentacji produktów.
- Reklama wideo – umożliwia tworzenie treści wideo w formie storytellingu, promocji produktu lub usługi czy merytorycznego poradnika, który przyciągnie uwagę odbiorców i pozwoli zbudować wizerunek eksperta.
- Reklama karuzelowa – pozwala wyświetlać kilka zdjęć lub filmów w jednym poście, co jest idealne do prezentacji wielu produktów lub usług.
- Stories Ads – to pełnoekranowe reklamy, które wyświetlane są w formacie pionowym w strumieniu Stories na Facebooku. Mogą zawierać zdjęcia czy filmy wideo.
- Messenger Ads – reklama wyświetlana przez komunikatory internetowe (aplikację Messenger), która może zachęcać użytkowników do interakcji z firmą lub prezentować nowy produkt.
Instagram Ads
- In-Feed Ads – takie reklamy, które pojawiają się na głównej stronie na IG. Mogą zawierać pojedyncze zdjęcia, wideo lub karuzelę i są oznaczone jako „sponsorowane”. Pełnią wiele funkcji, poczynając od utrzymywania kontaktów z aktualnymi klientami przez pozyskiwanie nowych odbiorców, dlatego stanowią podstawę wszelkich działań marketingowych realizowanych w social mediach.
- Explore Ads – takie reklamy pojawiają się w zakładce Explore, gdzie użytkownicy odkrywają nowe treści zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
- Reels Ads – to krótkie, pełnoekranowe reklamy wideo wyświetlane między relacjami w sekcji Reels na Instagramie, które wyglądają bardzo naturalnie, przez co nie kojarzą się z tradycyjnym przekazem reklamowym.
LinkedIn Ads
- Treści sponsorowane – reklamy, które pojawiają się w aktualnościach. Mogą zawierać zdjęcia, wideo lub tekst i są oznaczone jako „sponsorowane”.
- Wiadomości sponsorowane – reklamy wysyłane bezpośrednio do skrzynki odbiorczej użytkowników LinkedIn jako wiadomości sponsorowane. Mogą posłużyć do utrzymywania relacji. Ich forma jest bardziej personalna, co może być przekonujące dla użytkowników.
- Reklamy tekstowe – proste reklamy tekstowe, które pojawiają się na stronie LinkedIn, zazwyczaj po prawej stronie lub na górze strony.
- Reklamy dynamiczne – to reklamy personalizowane idealne do budowania relacji z użytkownikami. Automatycznie dopasowują się do preferencji internautów, co zwiększa ich skuteczność.
TikTok Ads
- In-Feed Ads – reklamy wideo, które pojawiają się między filmami. Są pełnoekranowe i pionowe, a przy tym łatwe do pominięcia.
- TopView – wyświetla się jako pierwszy film, który użytkownik zobaczy po otwarciu aplikacji TikTok.
- Brand Takeover – reklamy, które pojawiają się zaraz po otwarciu aplikacji. Mogą być w formie zdjęć, GIF-ów lub krótkich wideo i trwają do 5 sekund.
- Branded Hashtag Challenge – to specjalny rodzaj kampanii hashtagowej, która zachęca użytkowników do tworzenia treści związanych z określonym hasłem z symbolem #. .
- Branded Effects – to niezwykle angażujący format reklamy w formie filtrów i innych efektów wizualnych, które internauci wykorzystują do nagrywania filmów.
YouTube Ads
- TrueView Ads – takie reklamy wideo dają widzom możliwość pominięcia reklamy po 5 sekundach.
- Bumper Ads – to krótkie i niepomijalne reklamy, które trwają maksymalnie 6 sekund, wyświetlane przed głównym filmem.
- Pre-roll Ads – reklamy, które są wyświetlane przed głównym filmem i mogą być zarówno pomijalne, jak i niepomijalne.
Jak widzisz, każda platforma internetowa oferuje unikatowe funkcje dla użytkowników i biznesu. Jeżeli chcesz w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, musisz dobrze poznać specyfikę każdego serwisu. To gwarancja sukcesu i powodzenia przyszłych kampanii marketingowych.
Prowadzisz profile w social mediach, ale wciąż nie możesz pozyskać nowych klientów? Sama obecność w sieci nie wystarczy – musisz mieć skuteczny plan marketingowy! Pomożemy Ci opracować strategię promocji w różnych serwisach społecznościowych i dotrzemy do odbiorców zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Zaufaj specjalistom w swojej branży – czekamy na kontakt!